Saturday, November 11, 2017

島家住宅 光のアート展”記憶”での展示 Exhibition "memories" at the Old Japanese house ......report........

9月15日から18日まで、写真の展示をしました。その時の様子をまとめようと思って少し時間がたってしまいましたが、振り返ってみました!
 
茨城県城里町の古内地区にあり、40年ほど人が住まずそのままになっていた、江戸時代中期に建てられた登録有形文化財の島家住宅の利活用プロジェクトの第1弾として開催されたアート展です。島家は、江戸時代後期の改築以来家はほとんどそのままの状態で残っていて、かっこいいです!
町内在住の陶芸家、町田幸さんの作品と、私の写真と映像、それから屋外ではキャンドルアートの夢AKARIさんと遠藤千夏さんの傘アートが展開されました。
私は古い家のつくりを活かして、夏の記憶がテーマのExit of summerというタイトルの写真を部屋の中に散りばめました。そして障子をスクリーンにして映像作品 rain carnationを投影しました。
展示開催中は、地域の方、古民家に興味のある方、展示を見に来てくれた方、キャンドルアートを楽しみに来た方、またこのイベントを機会に集まった島家ゆかりの方々など、いろいろなきっかけから沢山の方が島家住宅を訪れました。そしてみなさん思い思いに時間を過ごしていました。
私は展示作家としてだけでなく、運営側にも関わることができ、いろいろな方とお話しできて期間中ずっと楽しかったです。懐かしい感じがして居心地の良い昔からの日本の家でついつい長居したくなりました。
今後もこのようなイベントの開催を続けて、歴史の流れの中この地域に残った島家住宅が、ここを訪れる人たちにとって地域や人とのつながりを取り戻せるような場所になっていってほしいと思いました。記憶に残る展示になりました。

Exhibition I participated held at a very old Japanese house. This became indeed memorabole experience for me.

From September 15th to 18th, I exhibited photos and a video at the exhibition held at a very old Japanese house.

It was held as the first project to make use of the house, registered cultural property which was built  in mid- Edo period. These has been noone living in there  for about 40 years but now, It has reborn as an art exhibition was being held . Since the renovation of the late Edo period, the house remains almost unchanged and it is cool!

I exhibited along with the ceramic artists residing in the town, Mr. Miyuuki Machida. Outside of the house at night there was some candle art ans  umbrella art was shown.

I took advantage of the interior of an old house and put photos titled "Exit of summer" . Then I projected a video work "Rain carnation" with a sliding screen(Shoji) as a screen.
During the exhibition, people in the neighborhood, people who are interested in old houses,people who wanted to see the exhibition, pepople who came to see candle art, etc ..Many people visited the house for various reason and everyone was spending time exploring the old house with wonder and joy.

I was able to be involved not only as an exhibition artist but also on the organaizer side, I was able to talk with various people and enjoyed for the whole time. I felt nostalgic and wanted to stay long in cozy old Japanese house.

I hope these lind of events will continue to happen at this house  in the future and the house which remaind through long history will become a place where visitors can regain connection with the area and people It was indeed a memorable exhibition for me.